به سايت اطلاعات.نت
خوش آمديد
 

 صفحه اول | روزنامه ها | گروهاي سياسی| ادب و هنر | راديو | موسيقی | تلويزيون | فايل هاي صوتی
وب لاگها
| كامپيوتر | مقالات مذهبی | ورزشی |  تاريخ وفرهنگ| تماس با ما  | بایگانی

نه شرقی نه غربی, نه تازی شدن را                براي  تو ای بوم بر دوست دارم


 

نخسه مناسب چاپ

 

خمینی طراح و بنیانگذار ولایت مطلقه فقیه , مهدي سامع


 انتخابات نمایشی نهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی که با مداخله آشکار ولی فقیه منجر به برآمد محمود احمدی نژاد شد، یک بار دیگر نقش و جایگاه ولی فقیه و میزان قدرت او را به بحثی عمومی تبدیل کرده است. اگر در گذشته ولی فقیه نظام پس از به سرانجام رسیدن رقابت درونی، مشروعیت این مقام را به وسیله حکم تنفیذ تائید می کرد، این بار خامنه ای در مقام ولی فقیه، موضوع رقابت درون حکومتی را نا دیده گرفت و با مداخله مستقیم و با ابزار نیروهای نظامی، امنیتی و انتظامی، یک دست نشانده خود را از صندوقها بیرون آورد.

اما بسیاری از مخالفان جدی خامنه ای و ولایت مطلقه او، این کار خامنه ای را خلاف دیدگاه و شیوه عمل خمینی می دانند. بر اساس نظریه ولایت فقیه و عمل خمینی رای مردم وقتی مشروع است که ولی فقیه آن را تائید کند. بنابرین گرچه کار خامنه ای در این انتخابات بی سابقه بوده، اما بر خلاف و در تضاد با دیدگاه خمینی و اساس نظریه ولایت مطلقه فقیه نبوده است.

مروری کوتاه بر زندگی خمینی و سیر تکامل نظریه <ولایت در اندیشه و عمل او نشان می دهد که قدرت ولی فقیه مافوق هر قدرت زمینی و منجمله مافوق هر نوع انتخاب است

بنا به نوشته روزنامه شرق تاريخ تولد خمينى در شناسنامه او سال ۱۲۷۹ شمسى قيد شده است. اما خود خمينى این تاریخ را درست ندانسته و اعلام کرده که تاریخ تولدش در واقع ۲۰ جمادى الثانى ۱۳۲۰ هجرى قمرى مطابق با ۱۲۸۱ شمسى و ۱۹۰۲ ميلادى است. خمینی بر اساس تاریخ مندرج در شناسنامه 89 سال و بر اساس روایت خودش 87 سال عمر کرد.

دوران کودکی او در خمین گذشت و بازیهای او قابل توجه است. توجه به یک نمونه از بازیهایش تاثیر دوران کودکی بر شخصیت او مشخص می شود. روزنامه شرق در توصیف بازى خرپشتك که گویا خمینی به آن علاقه بسیار داشته چنین می نویسد: يك روز جمعه، پيش از ظهر روح الله با همبازى هايش از شهر خارج شدند و به گورستان معروف شهر كه سر راهشان بود رفتند. چشمشان به آخوند ملاابوالقاسم افتاد كه معلم مكتب خانه آنها بود و مشاغل ديگرى از قبيل كفن و دفن اموات را هم انجام مى داد. ملاابوالقاسم مرده اى در كنار خود داشت و قبرى براى او كنده بودند. مرده غريب بود و مرد خيرى وسايل تكفين و تدفين او را فراهم كرده بود. ملاابوالقاسم چلوارى را كه براى كفن كردن ميت در اختيار داشت پاره كرد و با چوب مخصوص دوختن كفن كه از وسايل كارش بود و به جاى سوزن دوخت كفن به كار مى رفت شروع كرد به دوختن كفن. بچه ها هم كنار ملاابوالقاسم نشستند. او با سوزن مخصوص خود كفن را سوراخ مى كرد و نخ را از آن مى گذراند، هرچه او مى دوخت و جلو مى رفت، روح الله هم آن را مى شكافت. روح الله از خانواده محترمى بود و ملا احترام او را نگه مى داشت. بالاخره ملا ابوالقاسم به التماس افتاد و از آنها خواهش كرد رفع مزاحمت كنند و بعد هم همگى برخاستند و به خانه رفتند. حسن براى خاله اش هاجرخانم ماجرا را تعريف كرد و هاجرخانم مادر روح الله او را سرزنش كرد. روح الله كه مورد مواخذه قرار گرفته بود برآشفت و گفت: مگر من مرده را هف* كشيدم؟

20 سال اول زندگی خمینی مصادف با دوران مشروطه تا قدرت گیری رضا شاه است. در این دوران است که جدال بین مدافعان سلطنت مشروطه و سلطنت مشروعه با اعدام شیخ فضل الله نوری و پس از آن با قدرت گیری دیکتاتوری سلطنتی رضا شاه، از یک جدال اجتماعی به یک جنگ زیر زمینی تبدیل می شود.

پس از سالهای 1320 تا کودتای ننگین 28 مرداد 1332 و پس از جدایی آیت الله کاشانی که مدافع مشروطه خواهى دينى بود از جنبش ملی به رهبری دکتر مصدق، خمینی در جبهه شاه قرار می گیرید و پیروزی کودتا را به شاه تبریک می گوید. خمینی پس از انقلاب بهمن 1357 نیز یک بار دیگر کودتای استعماری 28 مرداد سال 1332 را سیلی اسلام به مصدق اعلام کرد.

با آغاز رفرمهای سالهای اول دهه چهل خمینی شروع به مخالفت علنی با شاه کرد. این مخالفت از نصیحت و هشدار به منظور حفظ سلطنت اسلامى شروع شد و به شعار شاه باید برود تکامل یافت.

نامه خمینی به شاه آغاز دوران جدید زندگی سیاسی خمینی و نشاندهنده آفکار ارتجاعی اوست.

متن نامه به نقل از صحيفه امام، ج يك، ص۷۸ به شرح زیر است.

بسم الله الرحمن الرحيم

حضور مبارك اعليحضرت همايونى
پس از اهداى تحيت و دعا به طورى كه در روزنامه ها منتشر است، دولت در انجمن هاى ايالتى و ولايتى اسلام را در راى دهندگان و منتخبين شرط نكرده و به زن ها حق راى داده است و اين امر موجب نگرانى علماى اعلام و ساير طبقات مسلمين است. برخاطر همايونى مكشوف است كه صلاح مملكت در حفظ احكام دين مبين اسلام و آرامش قلوب است. مستدعى است امر فرماييد مطالبى را كه مخالف ديانت مقدسه و مذهب رسمى مملكت است از برنامه هاى دولتى و حزبى حذف كنند تا موجب دعاگويى ملت مسلمان شود. الداعى: روح الله الموسوى خمینی

خمینی در تمام سالهای پس از 15 خرداد سال 1342 در اندیشه برقراری حکومت شرعی بود. بدین ترتیب

در اندیشه خمینی ایده سلطنت اسلامى كه آن را در نبود شرايط تحقق امامت معصوم و ولايت فقيه عملیترين شيوه حكومتدارى مى دانست، به ایده حکومت ولی فقیه تکامل می یابد.

بر این اساس است که خمینی در مورد برگماری نخست وزیر دولت موقت می گوید:من كه ايشان را حاكم كردم يك نفر آدمى هستم كه به واسطه ولايتى كه از طرف شارع مقدس دارم ايشان را قرار دادم. (صحيفه امام، ج ،۶ ص ۵۹)

بهترین نمونه برای آن که نظر خمینی در مورد انتخاب مردم را بدانیم توجه به حکم تنقیذ اولین رئیس جمهور است. خمینی در این حکم اعلام می کند که:براساس آن كه ملت شريف ايران با اكثريت قاطع جناب آقاى دكتر سيد ابوالحسن بنى صدر را به رياست جمهورى كشور جمهورى اسلامى ايران برگزيده اند و برحسب آن كه مشروعيت آن بايد به نصب فقيه جامع الشرايط باشد اينجانب به موجب اين حكم راى ملت را تنفيذ و ايشان را به اين سمت منصوب نمودم (صحيفه امام، ج ،۱۲ ص ۱۳۹)

بنابرین مشروعیت اکثریت آرای مردم ایران باید به نصب فقيه جامع الشرايط باشد و خمینی بر اساس رسالتی که از طرف شارع مقدس به عهده خود می داند، رئیس جمهور را منصوب می کند.

بدین ترتیب صعود خمینی بیان کننده دوران گذار در اندیشه روحانیت شیعه است. اندیشه سلطنت اسلامی که در مورد آن توافق عمومی در روحانیت شیعه وجود داشت، به اندیشه حکومت اسلامی در شکل ولایت مطلقه فقیه که بخشی از روحانیت شیعه مدافع آن هستند، تکامل یافت.

آیت الله خمینی در مورد تاریخ جهان و تحولات سیاسی اطلاعات اندکی داشت. مثلا او نمی دانست که در چنگ جهانی اول اتحاد شوروی وجود نداشت. او در مورد جنگ جهانی اول که او مدرسه می رفته مى گويد:من هر دو جنگ بين المللى را يادم هست... من كوچك بودم لكن مدرسه مى رفتم و سربازهاى شوروى را در همان مركزى كه ما داشتيم، در خمين، من آنها را آنجا مى ديدم. ما مورد تاخت و تاز واقع شديم در جنگ بين المللى اول. از این گونه بی اطلاعیها به وفور در سخنان خمینی وجود دارد.

اما خمینی با وجود بی اطلاعی از تاریخ تحولات سیاسی، در آستانه قدرت و پس از جلوس بر تخت ولایت، تا آنجا که توانست از چالشها و تضادهای جهانی به سود قدرت مطلقه خود استفاده کرد.

آیت الله خمينى بنیانگذار سیاست صدور انقلاب اسلامی بود و اکنون بقایای او از ثمره کاری که خمینی آغاز کرد سود می جویند. ثمره این سیاست که هدفش ایجاد اتحاد جماهیر کشورهای اسلامی بود در مواجه با واقعیتهای روبه رشد و جهانی که نمی تواند به گذشته بازگردد تنها برای باج خواهی حاکمان ایران مفید واقع شده است. اشغال فاو در عراق و اعلام سیاست فتح قدس از طریق کربلا نقطه اوج این سیاست بود که با مقاومت مردم ایران در مقابل سیاست توسعه طلبی و جنگ ضد مردمی و البته مخالفت جهانی با ادامه جنگ 8 ساله، منجر به نوشیدن جام زهر آتش بس از جانب خمینی شد.

پس از این شکست بزرگ خمینی از یک طرف دستور قتل عام زندانیان سیاسی را صادر کرد و از طرف دیگر با صدور فتوای(حکم) قتل سلمان رشدی و برکناری جانشین خود، هزینه شکست را میان خود و سایرین تقسیم کرد. اما در این تردیدی نیست که این مردم ایران بودند که بیشترین هزینه این سیاست ارتجاعی را پرداخت کرده و می کنند.

خمینی با دفاع از نظریه حکومت شرعی و ولایت مطلقه فقیه و استقرار جمهوری اسلامی جدالی که در دوران مشروطه بر سر مشروطه یا مشروعه وجود داشت را به یک جدال بزرگ اجتماعی بین ولایت مطلقه فقیه و جمهوری لائیک تبدیل کرد و اکنون بر خلاف دوران مشروطه این جدال و چالش نه فقط بین نخبگان که در ابعاد توده ای جریان دارد و احمدی نژاد بیان بن بست نظری و عملی ولایت مطلقه فقیه است.

Mehdi_samee@yahoo.com

* هف به معنی دستگاه و کارگاه نساجی و بافتنی است. منظور خمینی از کاربرد این لغت این بوده که او کفن مرده را پاره می کرده و نه آن که خود مرده را.
منبع: سايت ديدگاه



توجه:
استفاه از مطالب اطلاعات.نت با ذكر ماخذ آزاد می باشد

با خبرهای خود به خبررسانی اطلاعات.نت ياری رسانيد!  -  http://ettelaat.net/ -

Copyright © 1999-2017 Ettelaat Network, All  Rights Reserved
Webmaster
اطلاعات.نت به هيچ گروه و مرام و مسلك وابسته نيست