به سايت اطلاعات.نت
خوش آمديد
 

صفحه اول | روزنامه ها | گروهاي سياسی| ادب و هنر | راديو | موسيقی | تلويزيون | فايل هاي صوتی
اينتر نت | كامپيوتر | مقالات مذهبی | ورزشی |  تاريخ وفرهنگ| تماس با ما| بایگانی

شرکت زنان در نماز جمعه و رفتن آنها به جماعت تبلیغ    
sunnionline.ir

رفتن زنان به نماز جمعه:
اختصاص دادن آنحضرت (ص) روزی از روزهای هفته برای تعلیم زنان و اجازه حضور آنان به مساجد بعد مسافر بعضی از زنان همراه مردان در بعضی غزوات حتی پس از نزول آیه حجاب، و وجود راویان زن در کتب احادیث، و وجود فاضلات عالمات در قرون گذشته همگی بر اهمیت تعلیم و تربیت و نقش آن در اصلاح جامعه دلالت می کند.

خروج زنان در جماعتهای تبلیغی:
خروج زنان بدون اجازه شوهر و بدون همراه محرم و بدون حجاب قطعا ممنوع و گناه می باشد. اما اگر زنان با اجازه شوهر همراه محرم با حفظ حجاب شرعی مسافرت نمایند در این اشکالی نیست.

 

آیا زنان می توانند در نماز جمعه شرکت نمایند یا خیر؟
عده ای مخالف و عده ای دیگر قایل می باشند.
خروج زنان در جماعت تبلیغ چگونه است؟ عده ای منع می کنند و عده ای جایز می دانند. به طور مفصل توضیح دهید.

الجواب و منه الصدق و الصواب:

قبل از پاسخ دادن به مسئله مذکور باید دانست که اسلام به تعلیم و تربیت زنان تاکید فراوانی دارد. نقش زن در تربیت فرزندان و نسل آینده ساز بر هیچ احدی پوشیده نیست.

روش رسول اکرم (ص) و سیرت گرامی اش در ارتباط با تعلیم و تربیت زنان و نیز سیرت و روش اصحاب کرام  و سلف امت نمونه ترین روش برای نسل های بعدی امت است.

اختصاص دادن آنحضرت (ص) روزی از روزهای هفته برای تعلیم زنان و اجازه حضور آنان به مساجد بعد مسافر بعضی از زنان همراه مردان در بعضی غزوات حتی پس از نزول آیه حجاب، و وجود راویان زن در کتب احادیث، و وجود فاضلات عالمات در قرون گذشته همگی بر اهمیت تعلیم و تربیت و نقش آن در اصلاح جامعه دلالت می کند. واقعیت تلخی که باید آن را پذیرفت این است که: از زمانی که برنا مه های تعلیمی و تربیتی به عهده خود خانواده ها قرار گرفت و قرار بر این شد که فقط مردان حق دارند به مساجد بروند و فقط آنها حق دارند به مدارس بروند و در مجالس وعظ شرکت نمایند و هر گونه شرکت زنان در مجالس وعظ و ارشاد ممنوع گردید که مبادا دچار فتنه شوند از آن روز به بعد می بینیم که جامعه به سوی انحطاط پیش می رود و امروز مشاهده می شود با وجود کثرت علمای دین اکثریت قاطع زنان مسلمان در جهل بسر می برند و از احکام شرعی هیچگونه اطلاعی ندارند. تاثیر چنین وضعی بر کودکان و فرزندان واضح و روشن است. علامه اقبال لاهوری در همین خصوص می سراید:

ســـیرت فرزنــدها از امهات               جوهر صدق و صفا از امهات
از امومت پخته تـر تعمیر ما               در خـــط سیمای او تقـدیــر مـا

اینجا ذکر این نکته لازم است که بسیاری از علماء و فقهاء در باره ممنوعیت رفتن زنان به مساجد و مجالس وعظ و تبلیغ از گفتار حضرت عایشه صدیقه (رضی الله عنها) استدلال می کنند که می فرمود: چنانکه رسول اکرم (ص) حیات می داشت و زنان این زمان (زمان عائشه رضی الله عنها) را مشاهده می کرد حتما آنان را از رفتن به مساجد منع می کرد. بدون تردید عمل اکثر صحابه حجت است به همین دلیل فقهای بعدی نیز رفتن زنان را به مساجد ممنوع کردند.

اما نباید از نظر دور داشت که در قرون مشهود بها بالخیر وضعیت زنان مثل زمان عصر ما نبود. از یک طرف خود زنان تعالیم اسلامی را به حد کافی فرا گرفته بودند- متاسفانه رفته رفته در میان زنان جهالت شیوع پیدا کرد و از طرفی مردان نیز در انجام وظیفه در قبال زنان عملا کوتاهی کردند- نتیجه این شد که با فتوای فقهاء فقط در این حد عمل کردند که به مسجد و مجالس وعظ نروند. اما کم کم راه باز شد و تبرج الجاهلیة الاولی به شکل های نوینی جایگاه پیدا کرد.

 در قرن بیستم حصار خانه و چهار دیواری شکسته شد. زنان و دختران مسلمان گروه، گروه به مدارس عصری و آموزشکده های دولتی رهسپار شدند، حتی فرزندان بعضی از علماء و نزدیکان آنان- اما همه می بینیم که نسبت به ممنوعیت آن نه صدایی از دار الافتاءها بلند می شود و نه از بالای منابر ممنوعیتی اعلام می گردد- این جاست که بعضی علماء واقع بین و زمان شناس معتقدند که اگر ام المومنین عایشه (رض) و اصحاب رسول الله (ص) جهالت امروزی زنان و دوری آنان از تعالیم اسلام را می دیدند قطعا برای تعلیم و تربیت و آشنا ساختن زنان معاصر تصمیم خاصی با در نظر گرفتن شرایط اتخاذ فرموده و جامعه روبه انحطاط را از سقوط در ورطه ی جهالت رهایی می بخشیدند.

لذا با توجه به تمهید فوق نظر ما این است که ممنوعیت شرکت در نمازهای پنجگانه کما هو باقی است اما اگر زنان در روز جمعه به قصد شنیدن موعظه به مسجد که جایگاه مخصوصی در آن برای زنان در نظر گرفته شود بطوری که راه رفتن و آمدن آنان کلا از راه مردان جداگانه باشد و زنان حجاب کامل را رعایت نمایند و هیئت امناء و انتظامات مسجد شرایط شرعی را کاملا فراهم نمایند در چنین صورتی با توجه به فوائد بی شمار تعلیمی و تربیتی رفتن زنان به مساجد در روز جمعه جایز خواهد بود. البته اگر خانواده ای می داند که مطمئنا از عهده تعلیم و تربیت بر خواهد آمد و به رفتن مساجد نیازی نیست نباید آنها را ملامت کرد مخصوصا به این دلیل که خواندن نماز در خانه برای زنان افضل است.


در تفسیر روح المعانی تحت آیه «وقرن فی بیوتکن» چنین می نویسد: «فعلم ان المراد بالاستقرار الذی یحصل به وقارهن و امیتازهن علی سائر الانساء بان یلازمن البیوت فی اغلب اوقاتهن و لا یکن خراجات و لاجات طوافات فی الطرق و الاسواق و بیوت الناس و هذا لا ینا فی خروجهن للحج او لما فیه مصلحة دینیة مع التستر و عدم الابتذال» (تفسیر روح المعانی 9/11)
علامه ابن کثیر در تفسیر معروفش می فرماید: «الزمن بیوتکن فلا تخرجن لغیر حاجة و من الحوائج الشرعیة الصلوة فی المسجد بشرطه کما قال رسول الله (ص) لا تمنعوا اماء الله مساجد الله و لیخرجن وهن تفلات» (ج3 ص 464)

اینجا ذکر این نکته لازم است که گرچه فقهاء متقدمین شرکت زنان در مجالس وعظ را ممنوع قرار داده داند اما فقهاء معاصر در این زمان با توجه به غلبه ی جهل و نا آگاهی زنان از مسایل خویش خروج زنان را به مجالس وعظ و سخنرانی اجازه داده اند. فقیه العصر حضرت رشید احمد مدظله می نویسد: حضرت فقهاء کرام (رح) کی عبارت مذکور ﺳﮯ ثابت هوا ﻜﮯ امور دینیه  ﻜﮯ ﻟﮯ خواتین کی خروج کی ممانعت قرآن و حدیث ﻣﯾﮟ منصوص ﻧﮩﯾﮟ.... الی قوله چنانچه اسی ﻜﮯ پیش نظر مجموع النوازل مین مسائل شرعیه معلوم کرﻧﮯ کی ضرورت ﺳﮯ خروج کی اجازت دی گئی ﮨﮯ. (احسن الفتاوی، ص: 58، ج8)

خروج زنان در جماعت تبلیغ

خروج زنان بدون اجازه شوهر و بدون همراه محرم و بدون حجاب قطعا ممنوع و گناه می باشد. اما اگر زنان با اجازه شوهر همراه محرم با حفظ حجاب شرعی مسافرت نمایند در این اشکالی نیست.

از کتابهای احادیث و سیرت معلوم می شود که زنان گاهی اوقات همراه مردان به سفرهای جهاد می رفتند. حضرت رسول الله (ص) نیز ازواج مطهرات را گاهی اوقات بعد از نزول حجاب همراه خود می بردند. امروزه با توجه به اینکه عدم آگهی از مسایل و احکام دینی در میان زنان شیوع پیدا کرده است.
لذا اگر زنان همراه مردان محرم طبق شرایط به بعضی از مناطق بروند قطعا باعث می شود زنان آن مناطق نیز به طرف دین متوجه شوند. کند همجنس با همجنس پرواز. لازم به توضیح است که خروج زنان در جماعت های تبلیغی شرایطی دارد که از طرف بزرگان تبلیغ مکررا گفته و مراعات می گردد. عده ای فکر می کنند که زنان مبلغات گروه گروه به خانه مردم می روند و زنان را موعظه و ارشاد می نمایند در صورتی که اصلا این گونه نیست.


 روشی که فعلا معمول و رایج است خلاصه اش این گونه است که وقتی چند نفر از مردان به قصد تبلیغ به جایی می روند هر نفری یک نفر از مستورات محرم را که پایبند حجاب شرعی می باشد با خود همراه می برد. قبلا با اهالی منطقه تماس می گیرند خانه ای برای این منظور تخلیه می گردد حتی تعدادی از کارکنان تبلیغ خانه مورد نظر را بررسی نموده و اطمینان حاصل می نمایند صاحب خانه همراه مردان در مسجد اعتکاف می نماید ودر اعمال تبلیغی شرکت می کنند، زنان در خانه آن شخص اقامت می نمایند زنان محلی در اوقات تعیین شده به خانه ی مورد نظر می روند و کتابهای دینی و آداب اسلامی مورد مذاکره قرار می گیرد و روش تربیت فرزندان و اهمیت اعمال واخلاق اسلامی بیان می گردد. در آخر یکی از مردان از طریق بلندگو از اطاقی دیگر برای زنان موعظه می کند.

 تجربه های متعدد ثابت کرده است که از این طریق صدها زن که قبلا از حجاب نفرت داشته اند اکنون صد در صد پایبند حجاب شده اند و بر مردان خانواده و فرزندان نیز اثر گذاشته اند منکرات و تجمل پرستی از خانه کم کم دور شده است و تحولات خوبی به وقوع پیوسته است.


خارج شدن زنان به این صورت که بیان گردید و در جماعت تبلیغ با شدت و با احتیاط کامل معمول است نه  تنها تا حال باعث فتنه نشده بلکه باعث دفع فتنه های بی شمار گشته است لذا رفتن زنان به صورت مذکور در تبلیغ جایز است البته اگر کسی مطمئن نباشد احساس ابتلاء فتنه کند او را مجبور کردن و در صورت نرفتن ملامت نمودن درست نیست «قل کل یعمل علی شاکلته فربکم هو اعلم بمن هو اهدی سبیلا»


مفتی بزرگ دارالعلوم دیوبند علامه مفتی محمود الحسن گنگوهی می فرماید:
«اگر کبی سفر بی کرنا هو تو شوهر یا کسی محرم که ساﺘﮭ جاﻧﮯ کا انتظام کیا جاﺌﮯ تا که دینی نقصان بی نهو. فتنه ﺳﮯ بهی امن رھﮯ عورتون کی تربیت کا مقصد بهی حاصل هو جاﺌﮯ» (فتاوی محمودیه46/2/12) اگر به جای مسافرت لازم باشد همراه شوهر باشد همراه شوهر یا محرم بروند تا ضرر دینی لاحق نشود و از فتنه در امان باشد و مقصود تربیت زنان حاصل شود.

(هذا ما ظهر لنا و الله اعلم بالصواب)

کتبه محمد قاسم دار الافتاء دار العلوم زاهدان- 20 رجب 1419 هـ ق

 

 

Copyright © 1999-2017 Ettelaat Network, All  Rights Reserved
Webmaster
اطلاعات.نت به هيچ گروه و مرام و مسلك وابسته نيست